Untitled Document W zimie górale nie śpią (nowy Lotus EliseMotorSport)
W pod opolskiej Nysie już trwają przygotowania do sezonu 2008. Po sukcesach pierwszego Lotusa Exige NGT którym Piotr Soja zdobył tytuł Mistrza Polski, a dzięki deszczowej pogodzie przegrał trzecie miejsce w generalce została podjęta decyzja o zakupie kolejnego Lotusa. I tak do Nysy trafił już drugi Lotus S1 co prawda w najsłabszej specyfikacji silnika (tylko 122hp) ale za to podwozie jest identyczne jak Exige którym to młodszy brat Paweł wygrał ostatnią eliminację WSMP w Poznaniu. Co prawda będzie to wymagało trochę pracy (szacujemy około 750godzin) ale zamontujemy do niego wszystkie wymontowane wcześniej elementy z Exiga czyli silnik Scholar i skrzynia biegów QUAIF.
Oczywiście Lotus Elis posiada homologację FIA z 1997r oraz może poszczycić się startami nawet w Le Mans24 gdzie zameldował się na najniższym stopniu podium w klasie GT1 czyli najszybciej kategorii w wyścigach tej serii. Co ciekawe Lotus Elis GT1 posiadał taką samą ramę jak popularny elis czy Exige, natomiast zawieszenie silnik i skrzynia biegów zostały zmienione.

Geneza powstania modelu EliseMotosport były sucesy modelu GT1 i chęć stworzenia stricte wyścigowego samochodu na bazie seryjnego modelu Elis do wyścigów pucharowych, który potem nazwano Exige S1 i sprzedanego w ilości 400szt ale już dopuszczonego do ruchu. Lotus postanowił jako bazę Elis GT1, Elis Motosport i Exige S1 użyć tą samą aluminiową ramę typ 110, co ciekawe aluminium nie jest spawane tylko klejone a pomarańczowy klej jest sekretem firmy Lotus. Co za tym idzie przy większych wypadkach rama jest nie odnawialna i podlega tylko wymianie. Efektem pracy mechaników ma być transformacja ze zwykłego Elisa na Elisa Motosport, czyli na identyczny samochód jakim Piotr Soja zdobył tytuł mistrza Polski. Lotus taki miał fabrycznie zamontowaną skrzynie biegów Quaif w układzie H z LSD TORSEN, za rozpędzanie tego malucha będzie odpowiadał modyfikowany przez fabrykę silnik Rover K18, co prawda w Lotus Exige sprzedawany na ulicę miał tylko 183hp, mówię tylko bo wersja Motosport dysponowała silnikiem o mocy 235hp i taki będzie zamontowany w warzącym zaledwie 850kg bolidzie. Co pozwoli wystrzelić go do 100km/h w 4sek. Hamulce w wersji Motosport nie zostały zmienione i są one wystarczające.

Jeszcze nie zostało do końca postanowione czy nowy Lotus będzie startował w wyścigach górskich czy płaskich lub zostanie tylko treningówką, nie chcemy dopuścić do walki dwóch naszych samochodów w tej samej klasie to było by głupotą dlatego prowadzimy rozmowy o zamontowaniu doładowania typu SuperCharger do silnika Hondy w Exige. Takie rozwiązania stosują Anglicy z powodzeniem które to zawodnik z Nysy podglądał podczas wizyty na torze Brand Hath podczas ostatniej eliminacji ElisTrophy. To rozwiązanie pozwoliło by na walkę w dwóch klasach.


 
Copyright (c) 2003 by KBNetwork. All rights reserved.